Home Școala pentru toți CONSILIEREA CARIEREI-REPERE EDUCATIONALE.

CONSILIEREA CARIEREI-REPERE EDUCATIONALE.

by admin
225 views

CONSILIEREA CARIEREI-REPERE EDUCATIONALE-  PROF.CONSILIER CORINA TONITA  LIC.TEHN.H. VINTILA, Vorbind de consilierea carierei trebuie sa avem in vedere si urmatoarele repere:

1.AUTOCUNOASTEREA DE SINE. O buna cunoastere a capacitatilor si inclinatiilor elevului pentru a-i putea trasa corect decizia de cariera. 

2.ASIGURAREA UNEI CONCORDANTE INTRE POSIBILITATILE REALE ALE ELEVULUI SI CERINTELE CARIEREI RESPECTIVE,pentru a nu se ajunge la insucces,reperul cel mai important,dupa parerea mea,pt ca el inglobeaza si alte repere de cariera.

3.EXERCITIUL DE CARIERA,care presupune cultivarea posibilitatilor si abilitatilor in vederea realizarii visului respectiv,a carierei respective.Daca posibilitatile reale ale elevului nu corespund cerintelor,nici in urma realizarii exercitiului de cariera ,atunci putem vorbi,daca exista acest caz fericit,de resemnare,de orientarea spre alt domeniu care sa corespunda atat cerintelor,cat si sa coreleze intr-o modalitate optima posibilitatile cu cerintele,cat si spre un domeniu in care se cer abilitatile respective.

4.ASIGURAREA OPTIMUMULUI MOTIVATIONAL,pentru realizarea exercitiului de cariera,a concordantei intre posibilitatile reale ale elevului si cerintele carierei respective pe de o parte si pe de alta parte evitarea cazurilor extreme,care pot duce la insucces si anume:copilul extrem de motivat si copilul total demotivat ,caci se stie bine din popor ca ceea ce este prea mult dauneaza si ceea ce nu este aproape deloc nu poate sa duca la eficacitate,la succes.                                                                                                                      

5.LOCUL CARIEREI IN VIATA INDIVIDULUI.In viata unui individ,primordialitate au anumite lucruri in functie de interesele acestuia.Din acest punct de vedere cariera poate fi primordiala sau nu ,in functie de pozitia pe care aceasta o ocupa in sistemul de valori al individului .Daca este bine ca si cariera sa ocupe primordialitate in viata unui individ sau nu,acest lucru il vom afla studiind posibilitatile reale ale unui individ si in functie de aceste posibilitati sa incercam sa aflam ce este mai bine pentru elev. Desigur,putem vorbi si de alte repere educationale,insa m-am centrat pe principalele repere care mi s-au parut concludente in realizarea acestei lucrari.  Vorbind despre consilierea carierei ,la modul general,ca si obiect al muncii pt dascali,reperele,ca si obiective,isi indeplinesc menirea nu numai teoretic,cat mai mult practic,ar fi ideal,sub forma diverselor metode de lucru cu elevii,de genul chestionarelor de interese ,al fiselor de aptitudini,al jocului de rol etc.Consider ca jocul de rol are locul lui bine determinat in ceea ce priveste partea practica a realizarii reperelor inca de la o varsta frageda ,de cand copilul de gradinita se pune in pielea adultului cu diferite profesii pana la varsta adolescentei unde la elevi se realizeaza procesul de consiliere al carierei cu ajutorul simularii pe termen  de cateva zile a unei anumite profesii. Gandind la realizarea unei concordantei dintre posibilitatilor reale ale elevilor si aspiratiie lor,caci uneori,aspiratiile nu sunt pe aceeasi lungime de unda cu  posibilitatile reale ale evilor,fapt concretizat in esecul scolar din perspectiva motivationala  consider ca aceasta chestiune ar trebui sa constituie primul pas in abordarea unei teorii despre cariera,primul pas pentru ca realizarea acestei balante intr-o modalitate optima va duce apoi,tot intr-o modalitate optima la o finalitate de succces a carierei. Referitor la perspectiva motivationala ,trebuie sa avem in vedere esecul ce se produce in extrema motivationala urmatoare:un copil nu foarte  inzestrat,din punct de vedere al talentului isi propune sa ajunga un mare cantaret.In acest caz,esecul este evident,chiar daca se incearca sa se cultive prin exercitiu,acest talent,el nu il poate substitui pe cel innascut si cred ca exemplu este destul de graitor pentru ideea pe care vreau sa o subliniez.Oservam ca putem vorbi de autocunoastere si  optimum motivational si de ce nu,de locul carierei in viata individului,repere amintite mai sus,care sunt inglobate in mod automat in acest reper.Apoi,se stie ca cele mai graitoare exemple sunt cele reale din viata reala ,deci putem vorbi de exemplul personal si de invataturile care reies  din el.

CONCLUZIE  GENERALA:FARA A MAI AMINTI IMPORTANTA DESAVARSITA A CELORLALTE REPERE ,AMINTESC  URMATORUL FAPT: TEORIA ESTE TEORIE,INSA ATUNCI CAND NE RAPORTAM LA UN LUCRU IMPORTANT SI DEOSEBIT IN VIATA INDIVIDULUI ,CUM ESTE CARIERA,ROLUL TEORIEI ESTE UNUL  MINIM IN COMPARATIE CU PRACTICA,SI CAND  SPUN PRACTICA MA REFER LA EXEMPLUL PERSONAL AL FIECARUIA  IN CEEA CE PRIVESTE MANIFESTAREA CARIEREI.DE AMINTIT AR FI FAPTUL CA IN FIECARE REPER AR TREBUI TINUT CONT DE ASTA.                                                                                                                                                                                  

You may also like

Leave a Comment